Tria el teu trajecte

¿Necessites ajuda?

¡Ja està!

Prem el requadre de color blau per comprar un bitllet i/o veure els horaris disponibles a les dates seleccionades.

Podràs comprar bitllets per al teu trajecte en aquesta web sempre que estigui habilitada la venda en línia per a aquest recorregut. Si no està disponible la venda online per a un trajecte determinat i vols saber on comprar el teu bitllet, pots consultar la nostra secció de rutes i punts de venda o contactar amb nosaltres per diferents vies. Molt aviat incorporarem més rutes a la venda en línia, però si tens especial interès en què alguna en concret estigui disponible envia'ns un correu electrònic a: sugerencias@monbus.es indicant-nos l'origen i la destinació del trajecte o trajectes que estimis oportú.

Gestiona la teva Reserva

Introdueix el teu Codi de Reserva
Introdueix el email donat al reservar i prem "Vull veure la meva reserva"

COMPRA EL TEU BITLLET

LLOGA AMB CONDUCTOR

LLOGA SESSE CONDUCTOR

loader

Consultant

Resum i pagament.

Imprimeix els teus bitllets.

Resum

EMPRESA

MONBUS

Els autocars Monbus han estat testimoni d'infinitat de vivències, històries, comiats i retrobaments... Fa més de cent anys que amb nosaltres viatgen persones i amb elles també els seus somnis i desitjos. Per això ens esforcem dia a dia a fer que el teu viatge sigui més còmode i segur.

Els esdeveniments que han marcat l'esdevenir de les empreses més emblemàtiques de Monbus, i moltes altres anècdotes i curiositats estan representats en aquesta línia del temps interactiva.

¡Viatja a través de la nostra història!

Història de Monbus Història de Monbus Història de Monbus Història de Monbus Història de Monbus Història de Monbus Història de Monbus
Full de ruta

Volem seguir escrivint amb tu les pàgines de la nostra història, perquè el teu destí és el nostre origen.

HISTÒRIA DE MONBUS

1936 - 1939. El naixement

Història de Monbus
Primer vehicle de la flota.

Monbus enfonsa les seves arrels en el si d'una modesta empresa familiar gallega fundada durant la Guerra Civil Espanyola (1936 - 1939) pel sarriano Raúl López Loureiro (1913 – 1978).

L'activitat principal de l'empresa, que va adoptar el nom de “Raúl - Sarria”, era el transport de viatgers per carretera i el seu major actiu una camioneta valorada en amb prou feines 500 pessetes.

HISTÒRIA DE MONBUS

Anys 50. Fires de bestiar

Història de Monbus
Campo da Feira de Lugo (1950). En la dècada dels 60 seria transformada en la actual Estació d’Autobusos.

El negoci fonamental era el trasllat d’animals i ramaders en autocars mixtos a les diferents fires de la província de Lugo.

HISTÒRIA DE MONBUS

Anys 60. Primers autopullman de luxe

Història de Monbus
El primer Autopullman de luxe.

L’empresa, encara conserva el seu àmbit localista (Sarria - Lugo), ja compta amb cinc autocars.

HISTÒRIA DE MONBUS

Anys 70. Serveis discrecionals

Història de Monbus
Vehicle antic destinat al Transport Discrecional.

L'empresa amplia el seu radi d'acció: opera en tota la província de Lugo i augmenta la flota a quinze autobusos, que fonamentalment s'ocupen de serveis discrecionals (viatges esporàdics a diferents destinacions a petició de grups organitzats) i, minoritàriament al transport escolar.

HISTÒRIA DE MONBUS

1977 - 1978. El relleu generacional

Història de Monbus
El relleu generacional
Història de Monbus
L’empresa comença a modernitzar-se amb els vehicles punters del moment.

Raúl López López recull el testimoni de la companyia, fins a les hores en mans del seu pare, Raúl López Loureiro.

Es produeix a les hores l’adquisició de Empresa Monforte, S.A. (EMSA) i Autobuses Urbanos de Lugo, S.A. (AULUSA).

Línia “Lugo - Monforte - Santiago” i Transport en el casc urbà de Lugo.
L’empresa arriba a la xifra de 30 autobusos i 60 empleats.

HISTÒRIA DE MONBUS

Anys 80. Consolidació de Empresa Monforte

Història de Monbus
Autocar de l’empresa Gómez de Castro.
Història de Monbus
El model Irizar Urko, un dels mes avantguardistes de la dècada dels 80.
Història de Monbus
Primer autocar de doble pis de Empresa Monforte.

Incorporació de “Rutes a Cataluña, S.A.” (RUACASA) i s’incorporen Empresa Ribadeo, S.A. i Gómez de Castro, S.A. Línies “Lugo - Barcelona”, línies “La Corunya - Lugo - Vivero - Foz - Ribadeo” i “Lugo - Vigo”.

L’empresa comença a modernitzar-se amb els vehicles punters del moment.
Flota de 40 vehículos y 100 empleados.

HISTÒRIA DE MONBUS

1990 - 1993. Incorporació de VIBASA

MAXIMUN
Línia MAXIMUN de VIBASA. Màxim confort en viatges de llarga distancia. Vigo - Barcelona, S.A.
Història de Monbus
Els conductors de VIBASA de la apoca, un dels principals actius de l’empresa.

Des de els seus inicis, en l’any 1990, Vibasa ha mantingut un constant i creixent desenvolupament, fins erigir-se en una figura destacada en el transport de llac recorregut de viatgers per carretera.

Línies: “Vigo - Barcelona”, “Galicia - Euskadi” i “Irún - Barcelona”.

A partir de l’any 2012, Vibasa va dur a terme una renovació complerta de la flota amb la línia d’autocars MAXIMUN, vehicles especialment dissenyats per maximitzar la seguretat i el confort dels usuaris en viatges de llarga distancia.

Compra de VIBASA - GAESA i IRBARSA (38 Autobusos i 75 empleats).

HISTÒRIA DE MONBUS

1998. Altres àrees d’activitat

Història de Monbus
Catamarà Acqua 2 navegat entre els Canyons del Sil.
Història de Monbus
Moll de Santo Estevo (Nogueira de Ramuín).

Adquisició de l’agencia de viatges Hemisferios S.L. La activitat de l’empresa gira en torn a:

  • L’elaboració de un ampli ventall de programes i circuits turístics.
  • La gestió de “Els catamarans de Lugo”, amb una embarcació que efectua rutes fluvials de caràcter turístic - cultural per els Canyons del Sil, ubicats a la Ribeira Sacra gallega.

HISTÒRIA DE MONBUS

2000. Presencia en la província de Pontevedra

Història de Monbus
Autocars de Transportes la Unión S.A.

Adquisició de Transportes la Unión S.A., Autobuses Pontevedra, S.A. i recompra de Gómez de Castro, S.A. desprès de la seva venda en 1985.

Línia Rías Baixas “Vigo - Pontevedra” i línia “Lugo - Vigo”.
135 autobusos i 220 empleats.

HISTÒRIA DE MONBUS

2002. Incorporació del Grup Castromil S.A.

Història de Monbus
Vehicle de l’any 1917 que Monbus conserva en la actualitat.

Compra Grup Castromil S.A.
Línia “La Corunya- Santiago - Vigo - Ourense”.
110 autobusos i 180 empleats.

HISTÒRIA DE MONBUS

2004 - 2006. Expansió internacional

Història de Monbus
Eurolines arriba a les principals ciutats d'Europa i el Marroc.

Des de 2005 Monbus participa en l’empresa alemanya Deutsche Touring (DTG), el primer operador d’autobusos de llarga distancia en Europa. La principal area de negoci de DTG son les línies internacionals regulars d’autobús entre Alemanya i fins 800 destinacions de 34 països europeus i Marroc.

2006. Eurolines Peninsular i Transport Urbà

Història de Monbus
Nous horitzons. Obrin camins cap a Europa amb Eurolines Peninsular.
Història de Monbus
Eurolines. La teva connexió a través de Europa.
Història de Monbus
Autobusos Urbans de Santiago de Compostela.

Compra de Eurolines Peninsular (Grup Juliá)
L’empresa te el seu centre d’operacions a la ciutat de Barcelona i realitza rutes per tota Europa dintre de la xarxa Eurolines recorrent mes de 6 milions de km. anualment.

Creixement en el transport urbà
En Galicia es crea TRALUSA (Operadora del Transport Urbà de Santiago de Compostel·la).40 autobusos i 100 empleats.
A la ciutat de Burgos es du a terme el servei de manteniment integral de la flota del Transport Urbà de l’Ajuntament. 27 autobusos.

HISTÒRIA DE MONBUS

2007 - 2008. Consolidació a Espanya

Història de Monbus
Finals dels anys 80. Plantilla de treballadors de La Requenense.
Història de Monbus
Línia urbà de Rialsa en juny de 1999.
Història de Monbus
Autocar de Rialsa.

Castilla la Mancha: Compra d’Alsina, S.A. i La Requenense, S.A.Centre d’operacions a Castilla - La Mancha i Valencia. Línies “Castilla - La Mancha - Comunidad Valenciana”. 80 autobusos i 100 empleats.

Ourense i Ferrol: Compra de La Directa i Rías Altas, S.A. (RIALSA). Línia “Lugo - Ourense”. Línia “Ferrol - Cedeira”

HISTÒRIA DE MONBUS

2009. Expansió nacional

Història de Monbus
Autocar de La Hispano Igualadina.

Conca: Compra d’Alsina Rodriguez, S.A. (operadora del transport urbà de Conca). 16 autobusos i 38 empleats.

Catalunya: Adquisició de l’empresa catalana La Hispano Igualadina S.A. en 2009. S’estableix el centre d’operacions a les ciutats de Barcelona i Tarragona. 95 autobusos i 151 empleats. Amb l’adquisició d’aquesta empresa, Monbus es converteix aleshores en el primer operador espanyol de transport de viatgers per carretera constituït íntegrament per accionariat nacional.

HISTÒRIA DE MONBUS

2011. Assentament en la Comunitat de Madrid

Història de Monbus
Els Autobuses Urbanos de Alcalá.
Història de Monbus
Autocars de la companyia Alcalabus destinats a serveis discrecionals.

Compra d’Autobuses de Alcalá, concessionària del transport Urbà de Alcalá de Henares (2011).
L’empresa es depenent del Consorci de Transporte de Madrid (CRTM) i te el seu centre d’operacions a Alcalá de Henares (Madrid).
Aquesta operació suposa l’assentament definitiu de Monbus a la comunitat madrilenya. 68 autobusos i 180 empleats.

Serveis perifèrics de Alcalá de Henares. Línia de Pezuela.
Centre d’operacions a Pezuela, Madrid. 6 autobusos i 10 empleats.

Comunitat de Castilla La Mancha: Adquisició del Transport Urbàde Guadalajara.
Centre d’operacions a Guadalajara, Castilla la Mancha. 36 autobusos i 96 empleats.

HISTÒRIA DE MONBUS

2014. Adquisició de la concessió Extremadura-Salamanca-Barcelona Renfe-Iñigo

Història de Monbus
Autobus antic Renfe - Iñigo S.A
Història de Monbus
Autobus Renfe - Iñigo S.A

La societat Renfe Iñigo, S.A. va ser constituïda el 1978, encara que els seus orígens es remunten a 1921, amb la primera concessió administrativa que unía Salamanca amb la població de les Veguillas, que posteriorment va anar creixent fins a les localitats de Colmenar de Montemayor. També es va crear la Línia a Linares de Riofrío, la qual es va anar estenent per la serra de Salamanca fins a la localitat de Sotoserrano. Aquesta mateixa línia va ser ampliada en els anys 70 per la zona de les Hurdes d'Extremadura, fins a la població de Còria.

La Societat, entre RENFE i Don Sebastián Iñigo Fusta va ser creada el 1978, en què l'antiga ENATCAR divisió de transport per carretera de RENFE, va aportar la línia Salamanca-Barcelona (Actual Barcelona-Salamanca-Còria) i Don Sebastián totes les seves concessions, a la província de Salamanca.

L'any 2002 es va realitzar una renovació total de la flota, comptant actualment amb una flota totalment nova. Des de 2004 la societat compta amb el certificat ISO 9001 de control de qualitat, i a partir de desembre del 2007, es va procedir a implementar la ISO 14001 de control de qualitat mediambiental obtenint el corresponent certificat.

La societat també realitza transport escolar, i serveis discrecionals.

HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA

1916. Els orígens

Història de Monbus
Vehicle requisat durant la Guerra Civil que es va recupera acabat el conflicte.

Els orígens de La Hispàno Igualadina es remunten a principis del segle passat.

Coincidint amb la Primera Guerra Mundial, el senyor Josep Queralt Martí substitueix les diligències tirades per cavalls per automòbils, i al costat dels amants del progrés tècnic va fundar una societat dedicada al transport. Així és com neix La Hispano Igualadina, el 5 de gener de 1916. El seu nom sorgeix de la combinació de la famosa marca de vehicles “Hispà-Suïssa” i la localitat on està domiciliada l'empresa.

HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA

1929. Concessió Igualada - Barcelona

Història de Monbus
Antic vehicle comarcal de la Montserratina.

Amb el Reial decret del 4 de juliol de 1924 s'inicia un desenvolupament vital per als pobles, com és el transport públic i les comunicacions.

Serà uns anys més tard quan La Hispano Igualadina aconsegueixi la concessió entre Igualada i Barcelona, en règim de lliure competència amb altres empreses, entre elles La Montserratina.

HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA

1936 - 1945. Les dificultats de la postguerra

Història de Monbus
Vehicles abandonats desprès del conflicte.

Amb l'arribada de la Guerra Civil Espanyola arriben les dificultats per mantenir els serveis. A més, amb la retirada de les forces governamentals en 1939, els vehicles són requisats i enviats a França.

Acabada la guerra, s'inicia la cerca dels vehicles requisats i, un cop trobats es porten cap a Igualada per a la seva restauració. Lamentablement quatre vehicles mai van ser trobats...

HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA

1950 - 1965. Ampliació a la província de Tarragona

Història de Monbus
Vehicle de l’època estacionat davant l’edifici de La Hispano Igualadina.

Es fa càrrec de l’empresa Alfredo Alsina Durán. En aquell moment, La Hispano Igualadina tenia 17 autocars de benzina, 18 de gasoil i uns 241 Km. de concessió que va anar ampliant paulatinament per la província de Tarragona.

HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA

1970 - 2008. Nou impuls empresarial

Història de Monbus Història de Monbus Història de Monbus
Alguns dels autocars de La Hispano Igualadina que circulaven durant les dècades dels 70 i 80.

Amb la mort d'Alfredo Alsina en 1970, es va fer càrrec de la direcció de l'empresa el seu fill, que ja treballava des de feia temps en l'empresa.

En aquest moment les concessions de la Hispano sumaven 544 Km.

La nova generació familiar va donar un important impuls a l'empresa, aconseguint adquirir i perllongar les concessions de forma molt considerable.

HISTORIA DE LA HISPANO IGUALADINA

2009. Integració amb Monbus

Història de Monbus
Un dels autocars de la flota recent de La Hispano Igualadina.

La Hispano Igualadina s’integra en el Grup d’Empreses Monbus.

HISTÒRIA DE LA REQUENENSE

1915. Transport de vi

Història de Monbus
Carruatge típic de Castella la Mancha a principis del segle XX.

Situada en terra de grans vinyers, La Requenense es dedicava en els seus orígens al transport de mercaderies, especialment al de vi. Organitzava llargs viatges de dos o tres dies a través de tota Castella-la Manxa que es feien amb carruatges tirats per cavalleries.

HISTÒRIA DE LA REQUENENSE

1926. Transport de viatgers en carruatges

Història de Monbus
Vehicle de La Requenense destinat al transport de viatgers.

Comença el transport de viatgers també en carruatges en els quals es realitzaven transbords freqüents per poder superar llargues distàncies. Habitualment es partia de Requena fins a Villatoya, on es realitzava un canvi de carruatge per continuar fins a Mahora i de allí fins a Albacete realitzant la mateixa operació.

HISTÒRIA DE LA REQUENENSE

1930. Transport de viatgers en autobús

Història de Monbus
Un dels primers autobusos de doble pis fabricats, allà per l’any 1930.

No serà fins llavors quan comenci el transport de viatgers amb autobús. Els autobusos de l'època funcionaven amb combustible de gasogen, les seves rodes eren massisses, i es personalitzaven dotant al vehicle de nom de dona.

HISTÒRIA DE LA REQUENENSE

1936. Guerra Civil Espanyola

Història de Monbus
Els motors de la marca Hispano-Suiza estan considerats com uns dels millors mai fabricats

Durant la Guerra Civil Espanyola els vehicles van ser confiscats per portar-los al front i al costat d'aquests, els propis conductors. Afortunadament, una vegada acabat el conflicte bèl·lic, gairebé tots van tornar i van poder seguir prestant els serveis habituals.

HISTÒRIA DE LA REQUENENSE

1950 - 1989. Creixement empresarial

Història de Monbus
Autobús de l’any 1972 pertanyent a La Hispano Igualadina.

L’empresa comença a adquirir mes volum i augmenta la seva flota d’autobusos, formalitzant-se al mateix temps un major nombre de serveis.

HISTÒRIA DE LA REQUENENSE

1990. Autobusos Alsina absorbeix la companyia

Don José Antonio Pérez Salamero, que es va fer càrrec de l’empresa en 1985 mentre era director del Banc Exterior d’Espanya a Panamà, va vendre totes les accions a Autobuses Alsina, empresa que a la seva vegada, desprès d’alguns anys, s’incorporaria a Monbus.

HISTORIA DE CASTROMIL

1917. Evaristo Castromil, el fundador

Història de Monbus
Alguns dels usuaris de la companya a bord d’un vehicle en l’any 1917.

L'empresa comença la seva marxa de la mà d'Evaristo Castromil a la ciutat de Santiago de Compostel·la amb una flota de 6 autocars. Per aquella època les diferents empreses podien operar en les mateixes rutes, amb el que la competència estava a l'ordre del dia. 

HISTORIA DE CASTROMIL

1924. Materialització del mapa concessional

Història de Monbus
Vehicle d’alta ocupació en l’any 1935.

Al juliol d'aquest any es va promulgar la Real Ordre per la qual es van regular els serveis de passatgers i missatgeria i ja només es permetia a una empresa oferir el servei per línia. Amb això, Castromil es va fer càrrec de les concessions de les rutes que ja feia.

HISTORIA DE CASTROMIL

1927 - 1929. Ampliació de la flota d’autobusos

Història de Monbus
Antics "castromiles" estacionats en la ciutat de La Corunya.

Aleshores Castromil ja tenia al seu càrrec pràcticament totes les línies que conserva en l'actualitat, com pot ser Santiago - Lalín o Santiago - La Corunya. En 1929 la flota d'autobusos ja comptava amb 47 unitats de carrosseria netament gallega. Alguns dels autobusos podien portar càrrega de passatgers sobre el propi sostre, mentre que uns altres tenien butaques de fusta. En aquella època s'oferien bitllets de primera, segona i fins a tercera categoria.

HISTORIA DE CASTROMIL

1930. Assentament a Santiago de Compostel·la

Història de Monbus
La Corunya 1940. Passatgers viatjant sobre el sostre del vehicle.
Història de Monbus
Seu Central de Castromil en les immediacions del Quiqui Bar, fins l’any 1973.
Història de Monbus
El Expresso Vigo - Pontevedra - Santiago - La Corunya de l’any 1950.

Es compra l'edifici del llavors Quiqui Bar, situat a l'actual Plaça de Galícia, per convertir-ho en la Casa Central de Castromil, fins que en 1973 l'empresa va traslladar les seves instal·lacions a les afores de la ciutat de Santiago de Compostel·la. El seu assentament definitiu al territori gallec sorgeix després de l'adquisició de les companyies Acte Industrial, Alborés, Àguila Sande, Avelino Garrido i Villalón.

HISTORIA DE CASTROMIL

1950. "Contos do Castromil"

Història de Monbus
Cartell publicitari dels anys 50.
Història de Monbus
Els "Contos de Castromil" es repartien entre els viatgers per la seva lectura a bord dels autocars.
Història de Monbus
Rosalía de Castro, una de les escriptores mes celebres en llengua gallega.

Castromil va ser pionera a batejar els seus cotxes amb noms de gallecs il·lustres, com Rosalía de Castro, Otero Pedrayo, Castelao..., alhora que milloraven el tracte amb els viatgers repartint en cada trajecte uns contes de viatge titulats "Contos do Castromil", perquè el passatger gaudís del seu viatge llegint a destacats escriptors de la nostra terra.

La defensa i promoció de la normalització lingüística del gallec és alguna cosa que sempre ha caracteritzat a la companyia i a causa d'això va ser premiada amb el Pedrón de Ouro (1993) i la Medalla de Bronze de Galícia (1994).

HISTORIA DE CASTROMIL

1975. Compra de l’empresa Auto Industrial

Història de Monbus
Autocar de la companyia Auto Industrial.

La companya Auto Industrial s’incorpora a Castromil, consolidant-se aquesta última com la major empresa dedicada al transport de viatgers per carretera a Galicia de l’època.

HISTORIA DE CASTROMIL

1992 - 1994. Promoció lingüística de la llengua gallega

Història de Monbus
1950 cartell Castromil.

Castromil va ser pionera a batejar els seus cotxes amb noms de gallecs il·lustres, com Rosalía de Castro, Otero Pedrayo, Castelao..., alhora que milloraven el tracte amb els viatgers repartint en cada trajecte uns contes de viatge titulats "Contos do Castromil", perquè el passatger gaudís del seu viatge llegint a destacats escriptors de la nostra terra.

La defensa i promoció de la normalització lingüística del gallec és alguna cosa que sempre ha caracteritzat a la companyia i a causa d'això va ser premiada amb el Pedrón de Ouro (1993) i la Medalla de Bronze de Galícia (1994).

HISTORIA DE CASTROMIL

1996. Adquisició de Águila Sande

Aquesta empresa operava la línia Santiago - Cuntis - Moraña - Pontevedra amb el que suposa un reforç important per la companyia.

HISTORIA DE CASTROMIL

1999 - 2002. Incorporació a Monbus

Història de Monbus
Vehicle de la flota de Castromil.

Durant aquest període es produeixen una sèrie d'adquisicions importants com la de l'Empresa Villalón, S. A. la línia de Lama - Arcade - Vigo i la línia Pontevedra - Tui; i també adjudicacions com l'Estació d'autobusos de Padrón. Finalment, Castromil s'incorpora amb una flota de 160 autobusos a Monbus l'any 2002.